ဘုရား အေလာင္းေတာ္ သည္ အာဟာရ ကုိ ျပန္လည္ မွီ၀ဲ ျပီး စတုထၱ စ်ာန္ အထိ ရေအာင္ ၾကိဳးပမ္းေတာ္ မူ၏။ မဟာ သကၠရာဇ္(၁၀၃)၊ကဆုန္ လျပည့္ မနက္ ေစာေစာ ၌ ပေညာင္ပင္(ေဗာဓိ ေညာင္ပင္) ေျခရင္း ၌ စတုတၳ စ်ာန္ ကုိ ၀င္စား ေတာ္ မူ၏။
ညဥ့္ဦးယံ ေရာက္ေသာ အခါ ဘုရား အေလာင္းေတာ္ သည္ မိမိ နွင့္တကြ သတၱ၀ါ အေပါင္း ၏ အတိတ္ ဘ၀ သံသရာ ကုိ ဆင္ျခင္ ေအာက္ေမ့ နုိင္ေသာ ဥာဏ္မ်က္စိ ကုိ ရရွိ ေလ၏။ ထုိ ဥာဏ္မ်က္စိ ၏ သတၱိျဖင့္ သတၱ၀ါ တုိ႔သည္ ကုသိုလ္ ကုိ ျပဳျခင္း အေၾကာင္း ေၾကာင့္ ကုသိုလ္ အက်ိဳး ကုိ ရရွိၿပီး အကုသုိလ္ ကုိ ျပဳျခင္း အေၾကာင္းေၾကာင့္ အကုသိုလ္ အက်ိဳး ကုိ ရရွိ ၾကပုံ ကုိ ျမင္ရ ေလ၏။ သတၱ၀ါ အမ်ားစု သည္ အပါယ္ ေလးဘုံ ကိုသာ မိမိ တုိ႔၏ အၿမဲ လဲေလ်ာင္း ခုိေအာင္းရာ ေနအိမ္ အျဖစ္ တ၀ဲ လည္လည္ အေနမ်ား အျဖစ္မ်ား သည္ကုိ ျမင္ရ ေလ၏။ မိဘ မွ သားသမီး ျဖစ္လုိက္၊ ျဗဟၼာ ဘ၀မွ ၀က္ ျဖစ္လုိက္၊ ဘုရင္ ဘ၀မွ သူေတာင္းစား ျဖစ္လုိက္၊ေယာက်ာ္း ဘ၀မွ မိန္းမ ျဖစ္လုိက္၊ သူေတာ္ေကာင္း ဘ၀မွ သူယုတ္မာ ျဖစ္လုိက္ နွင့္ ကေျပာင္း ကျပန္ ရွက္ဖြယ္ လိလိ သံသရာ ၏ သဘာ၀ ကုိ ျမင္ရ ေလ၏။ ဤ အျမင္မ်ား သည္ကား အတၱ ျခံဳလႊာ ကုိ ခြာခ်ရန္ ပထမ ဦးဆုံး အဆင့္ ျပင္ဆင္ျခင္း ျဖစ္ေလ ၏။ ဤသုိ႔ ဆင္ျခင္ နုိင္ေသာ ဥာဏ္ေတာ္ ကုိ ပါဠိလုိ ပုေဗၺ နိ၀ါသဥာဏ္ ဟူ၍ ေခၚဆုိ ရေလ၏။
သန္းေခါင္ယံ ေရာက္ ေသာအခါ ဘုရား အေလာင္းေတာ္ သည္ စၾကာ၀ဠာ အနႏၲ ရွိ သတၱ၀ါ အေပါင္းတုိ႔ကုိ အၾကြင္း မရွိ ျမင္နုိင္ ေသာ ဥာဏ္ မ်က္စိ ကုိ ရရွိေတာ္ မူေလ၏။ ထုိအခါ သတၱ၀ါ အနႏၲ တုိ႔ သည္ ေနရာ ဌာန အသီးသီး၌ တလွုပ္လွုပ္ တရြရြ လုပ္ၾက ကုိင္ၾက သည္ကုိ ျမင္ရ ေလ၏။ လုပ္ရင္း ကုိင္ရင္း တျဖဳတ္ျဖဳတ္ ေသၾက ပ်က္ၾက သည္ကုိလည္း ျမင္ရ၏။ ေသၾက ပ်က္ၾက ေသာ သတၱ၀ါမ်ား သည္ တမုဟုတ္ခ်င္း ပင္ ေနာက္ ဘ၀သစ္ တစ္ခုကုိ အစပ်ိဳးရန္ ပ႗ိသေႏၶ ယူေနၾက ရသည္ ကုိ ျမင္ရ ေလ၏။ ဤသုိ႔ လ်င္ စၾကာ၀ဠာ အနႏၲ ရွိ သတၱ၀ါ အသီးသီး တုိ႔သည္ ေမြးၾက ေသၾက နွင့္ အခ်ည္းနွီး ေသာ ေလာက ၏ သဘာ၀ ကုိ ေတြ႔ရ ေလ၏။ဤ အျမင္မ်ား သည္ကား အတၱ ျခဳံလႊာ ကုိ ခြာခ်ရန္ ဒုတိယ အဆင့္ ျပင္ဆင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤသုိ႔ ဆင္ျခင္ နုိင္ေသာ ဥာဏ္ေတာ္ ကုိ ပါဠိလုိ ဒိဗၺစကၡဳဥာဏ္ေတာ္ ဟူ၍ ေခၚဆုိရ ေလ၏။
မုိးေသာက္ယံ သုိ႔ ေရာက္ေသာ အခါ ဘုရား အေလာင္းေတာ္ သည္ သတၱ၀ါ တုိ႔၏ ေၾကာင္းက်ိဳး ျဖစ္စဥ္ ကုိ ဆင္ျခင္ေတာ္ မူေလ၏။ သတၱ၀ါ တုိ႔ အတြက္ အုိျခင္း၊ နာျခင္း၊ ေသျခင္း တရားမ်ား သည္ ေဘး ဒုကၡ မ်ားပင္ ျဖစ္၏။ စုိးရိမ္ ပူပန္ ရျခင္း၊ ငိုေၾကြး ရျခင္း၊ ကုိယ္ ဆင္းရဲရျခင္း၊စိတ္ ဆင္းရဲရျခင္း၊ျပင္းစြာ ပူေလာင္ရျခင္း တရား မ်ား သည္လည္း ေဘး ဒုကၡ မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
ဤ ေဘး ဒုကၡမ်ား ျဖစ္ရျခင္း ၏ အေၾကာင္းရင္း ကုိ ဆင္ျခင္ ၾကည့္ေသာ အခါ ေမြးျခင္း (ဇာတိ) ကုိ ေတြ႔ရ ၏။ ဇာတိ ျဖစ္ရျခင္း ၏ အေၾကာင္းရင္း ကုိ ဆင္ျခင္ ၾကည့္ေသာ အခါ အတိတ္ဘ၀ က ျပဳခဲ့ေသာ ကုသုိလ္ကံ၊ အကုသိုလ္ကံ၊ စ်ာန္ တရားကံ မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ကုိ ေတြ႔ရ၏။ ကုသုိလ္ အကုသိုလ္ စသည္ ျဖစ္ရျခင္း (ျပဳရျခင္း) အေၾကာင္းရင္း ကုိ ဆင္ျခင္ ္ၾကည့္ေသာ အခါ ေလာက သဘာ၀ တရားမ်ား ကုိ အမွန္ အတုိင္း မသိျမင္ျခင္း (အ၀ိဇၨာ) ေၾကာင့္ ျဖစ္ရသည္ (ျပဳရသည္) ကုိ ေတြ႔ရ ေလသည္။
ဘုရား အေလာင္းေတာ္ သည္ သတၱ၀ါ တုိ႔၏ ျဖစ္စဥ္ကုိ ပုိမုိ အေသးစိတ္ ၍ ဆင္ျခင္ေတာ္ မူ၏။ ထိုအခါ ေလာက သဘာ၀ ကုိ အမွန္အတုိင္း မသိျမင္ျခင္း ( အ၀ိဇၨာ) ေၾကာင့္ ကံေျမာက္ေသာ ကုသုိလ္၊ အကုသုိလ၊္ စ်ာန္ ေဇာ စိတ္မ်ား (သခၤါရ) ျဖစ္ရသည္ ဟုသိ၏။ ကုသုိလ္ အကုသုိလ္ စ်ာန္ ေဇာစိတ္မ်ား (သခၤါရ) ၏ အက်ိဳး ေၾကာင့္ ပ႗ိသေႏၶ သိစိတ္ (၀ိဥာဏ္) ျဖစ္ရသည္ ကုိ သိရ၏။ ၀ိဥာဏ္ ကုိ မွီတြယ္ ၍ နာမ္ရုပ္ တုိ႔ ျဖစ္ရသည္ ကုိ သိရ၏။ နာမ္ရုပ္ တုိ႔ေၾကာင့္ မ်က္စိ နား နွာေခါင္း လွ်ာ ကုိယ္ စိတ္ တည္းဟူေသာ ဒြါရ ေျခာက္ပါး နွင့္ အဆင္း အသံ အနံ႔ အရသာ အေတြ႔ ၾကံေတြးစရာ တည္းဟူေသာ အာရုံ ေျခာက္ပါး (သဠာယတန)တုိ႔ ျဖစ္ေပၚ ရသည္ကုိ သိရ၏။ သက္ဆုိင္ရာ အာရုံ ဒြါရ အသီးသီး တုိ႔ ထိတုိက္မိ (ဖႆ)၍ ေကာင္း၊ ဆုိး၊ လယ္လတ္ ခံစားမွု (ေ၀ဒနာ) ေပၚလာ သည္ကုိ သိရ၏။ ေကာင္းေသာ ခံစားမွု နွင့္ အလယ္ အလတ္ ခံစားမွု တုိ႔နွင့္ ၾကံဳေသာ အခါ တပ္နွစ္သက္ ျခင္း၊ မေကာင္း ေသာ ခံစားမွု ကုိ ၾကံဳေသာ အခါ ေနာင္ ၾကံဳေတြ႔ ရလတၱံ႔ ေသာ ေကာင္းေသာ ခံစားမွု ကုိ ေမွ်ာ္ကုိးကာ တပ္နွစ္သက္ျခင္း (တဏွာ) ျဖစ္ေပၚ လာသည္ ကုိ ေတြ႔ရ၏။ တပ္ နွစ္သက္ျခင္း ေၾကာင့္ ငါ ပုိင္သည္ ဟု စြဲလန္းျခင္း၊ ငါ ခံစားသည္ ဟု စြဲလန္းျခင္း(ဥပါဒါန္) ျဖစ္ေပၚ လာသည္ ကုိ ေတြ႔ရ ၏။ စြဲလန္းျခင္း ေၾကာင့္ တဖန္ ကံ ေျမာက္ေသာ ကုသုိလ္၊ အကုသိုလ္၊ စ်ာန္ေဇာ စိတ္ (ကမၼဘ၀) တို႔ ျဖစ္(ျပဳ)လာသည္ ကုိလည္း ေတြ႔ရ၏။ ထုိ ကုသုိလ္၊ အကုသုိလ္ စ်ာန္ေဇာ စိတ္ တို႔ေၾကာင့္ ေမြးျခင္း(ဇာတိ)ျဖစ္ ရသည္ကုိ ေတြ႔ရ၏။ ေမြးျခင္း (ဇာတိ)ေၾကာင့္ အုိ၊ နာ၊ ေသေဘး တုိ႔နွင့္ ၾကံဳရသည္ ကုိလည္း သိျမင္ရ ေလသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ အရိယာ တုိ႔ သိအပ္ ေသာ သဘာ၀ အမွန္ သစၥာ (အရိယ သစၥာ) ကုိသာ ပညာ အစစ္ (၀ိဇၨာ)ျဖင့္သိလ်င္ ငါ က ျပဳသည္ ဟု စြဲလန္း (တဏွာ၊ဥပါဒါန္) မည္ မဟုတ္။ မစြဲလန္း လ်င္ ကုသုိလ္ အကုသုိလ္ စ်ာန္၏ အက်ိဳး (၀ိပါက) ဟူ၍ပင္ ရွိမည္ မဟုတ္(ၾကိယာ)။ ကုသိုလ္ အကုသိုလ္ စ်ာန္၏ အက်ဳိး(၀ိပါက)မရွိလ်င္ ေနာက္ ဘ၀ ပ႗ိသေႏၶ စိတ္ (၀ိဥာဏ္) ျဖစ္မည္ မဟုတ္။ ၀ိဥာဏ္ မျဖစ္လ်င္ ဒုကၡ အဆက္ ျပတ္သည္ ဟု သိျမင္ ေလ၏။ ဤ သိျမင္ မွုမ်ား သည္ကား အတၱ ျခံဳလႊာကုိ ခြာခ် ရန္ ေနာက္ဆုံး ျပင္ဆင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိသို႔ အေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ိဳး ျဖစ္သည္ ကုိ ဆင္ျခင္ ထားသည့္ တရားကို ေနာင္တြင္ ပရိသတ္အား ျပန္လည္ ေဟာျပ ေသာအခါ ပ႗ိစၥသမုပၸါဒ္ တရားေတာ္ ဟု တြင္ေလ၏။
ဤသုိ႔ ဆင္ျခင္ျပီး ၍ မိမိ ခႏၶာရွိ ရုပ္တရား နာမ္တရား တုိ႔ အေပၚ ၀ိပႆနာ ဥာဏ္ တင္၍ အထူး ေစာင့္ၾကည့္ ေသာအခါ ရုပ္တရား နာမ္တရား တုိ႔၏ မျမဲျခင္း သေဘာကုိ သိျမင္ရ သည္။ မျမဲသျဖင့္ ဆင္းရဲ ျငီးေငြ႔ဖြယ္ ေကာင္းသည္ ကုိ သိျမင္ လာသည္။ ျငီးေငြ႔ သျဖင့္ စြန္႔ခ်င္ လာျပီး ဥာဏ္ ျပည့္၀ ေသာ အခါ ပထမ အၾကိမ္ ရုပ္တရား နာမ္တရား တုိ႔၏ ျဖစ္ျခင္း ပ်က္ျခင္း သေဘာကုိ စြန္႔ခြာ၍ အျဖစ္ အပ်က္ ကင္းသည့္ နယ္ (အသခၤတ) ထဲသုိ႔ မ်က္ေမွာက္ ျပဳ ေလ၏။ (ေသာတာ ပတၱိမဂ္)။ ဤကား ပထမ အၾကိမ္ အတၱျခံဳလႊာ ကုိ ခြာခ်ျခင္း ျဖစ္ေလ သည္။ ဤနည္း အတုိင္းပင္ ဒုတိယ အၾကိမ္ (သကဒါဂါမိမဂ္)၊ တတိယ အၾကိမ္ (အနာဂါမိမဂ္) အားျဖင့္ လည္း ရုပ္တရား နာမ္တရား တုိ႔၏ ျဖစ္ျခင္း ပ်က္ျခင္း သေဘာကုိ စြန္႔၍ အျဖစ္ အပ်က္ ကင္းသည့္ နယ္(အသခၤတ) ထဲ သုိ႔ မ်က္ေမွာက္ ျပဳေတာ္ မူေလ၏။ ဤကား ဒုတိယ၊ တတိယ အၾကိမ္ အတၱျခံဳလႊာ ကုိ ခြာခ်ျခင္း ျဖစ္ေလ သည္။
စတုတၳ အၾကိမ္ ခြာခ်ျပီးေသာ အခါ၌ ကား အတၱျခံဳလႊာ သည္ အလ်င္း ကင္းေပ်ာက္ ၍ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚ လာေသာ အက်ိဳး တရားတုိ႔ ျဖစ္ပ်က္ ေျပာင္းလဲ ေနသည့္ သေဘာကုိ ထင္ရွား ျပတ္သားစြာ သိျမင္သည့္ ၀ိဇၨာဥာဏ္ (အရဟတၱမဂ္) သည္ ျမတ္ဘုရား ၌ ထင္ရွား ျဖစ္ေပၚ ၍ လာေပ ေတာ့သည္။
ထုိအခါ ေလာက သည္ အတၱ မဟုတ္ အနတၱ သာတည္း ဟု သိျမင္ေသာ အတုမရွိသည့္ ပုဂၢိဳလ္ျမတ္ သည္ မဟာ ကရုဏာေတာ္၊ သဗၺညုတ ဥာဏ္ေတာ္ တုိ႔ တည္းဟူေသာ အားအစြမ္း တုိ႔ျဖင့္ အရုဏ္တက္ ေနမင္း နွင့္အတူ ထင္လင္းစြာ ပြင့္ထြန္းေတာ္ မူလာခဲ့ ပါေတာ့ သည္။
ကုိးကား
ပ႗ိစၥသမုပၸါဒ္တရားေတာ္-မဟာစည္ဆရာေတာ္
ဓမၼစၾကာတရားေတာ္-မဟာစည္ဆရာေတာ္
ပ႗ိစၥသမုပၸါဒ္ စက္၀ိုင္း-မုိးကုတ္ဆရာေတာ္
0 ( မွတ္ခ်က္ေရးခ်င္ရင္ )