MMSA ဘေလာ့စည္းမ်ဥ္းမ်ား

* ဘာသာ သာသနာနွင့္လူမ်ိဳးတုိ႕၏ ဂုဏ္ကုိ ထိခုိက္ပ်က္စီးေစတတ္ေသာ အေရးအသားမ်ိဳးကုိ ေရွာင္ရွားရန္၊
* အခ်င္းခ်င္း ညီညြတ္မွဳ႕ကုိ ပ်က္စီးေစတတ္ေသာ အေၾကာင္းမ်ားကုိ ေရးသားျခင္းမွ ေရွာင္ရွားရန္၊
* သာသနာႏွင့္ မအပ္စပ္ေသာ အဖြဲ႕ဂုဏ္သိကၡာကုိ ျငိဳးႏြမ္းေစတတ္ေသာ ပုံမ်ားကုိတင္ျခင္းမွ ေရွာင္ရွားရန္၊
* ပုဂၢိဳလ္ေရးဆုိင္ရာမ်ားထက္ အမ်ားႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ အက်ိဳးမ်ားေစႏိုင္ေသာ ပုံမ်ား စာမ်ားကုိသာ ေရးသားရန္၊
* MMSAသည္ ပညာေရးအဖြဲ႕စည္း ျဖစ္သည့္ အတြက္ႏုိင္ငံေရးႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ အေရးအသားမ်ားကုိ ေရးျခင္းမွ ေရွာင္ရွားရန္၊
* ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ မိမိတုိ႕ေလ့လာေနေသာ ပညာရပ္ဆုိင္ရာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ ဗဟုသုတအလုိ႕ငွါ ေရးသား မွ်ေ၀ၾကရန္၊

ရဟန္းဟူသည္ - တရားကို ေကာင္းစြာက်င္႔ျခင္း ၊ မွန္စြာက်င္႔ျခင္း ၊ ကုသိုလ္ျပဳျခင္းသည္ ေကာင္း၏၊ေကာင္းမႈျပဳျခင္းသည္ ေကာင္း၏၊ မညွင္းဆဲျခင္းသည္ေကာင္း၏၊ သတၱ၀ါတို႔ကို သနားျခင္းသည္ ေကာင္း၏ ဟု ႏွလံုးသြင္း က်င္႔ေနသူ ျဖစ္သည္။ [1]

သာမေဏရ ပဗၺဇၹ လို႔ အေခၚေျပာင္းလိုက္လွ်င္ - လြတ္ေျမာက္ေအာင္က်င္႔ေနသူ ၊ အေႏွာင္အဖြဲ႔ကင္းသူ၊ (တဏွာကင္းေအာင္ ၾကိဳးစားေနသူ ) ဖိအားကင္းေအာင္ေနသူ၊ ျငိမ္းခ်မ္းေအာင္ေနသူဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။


ရဟန္း ၈-မ်ိဳး

သာသနာ့၀န္ထမ္း ရဟန္းဘ၀ႏွင့္ စပ္၍ ရဟန္းရွစ္မ်ိဳးရွိေၾကာင္းကို ဦးစြာသိအပ္ေပ၏။
၁။ ဧဟိဘိကၡဴပသမၸဒါ-ဗုဒၶက ရဟန္း လာေလာ့-ဟုေခၚကာမွ်ျဖင့္ ျဖစ္လာရေသာ ရဟန္း။( အရွင္သာရိပုတၱရာ စသည္ )
၂။ သရဏဂမႏူပသမၸဒါ-သရဏဂံု ေဆာက္တည္ကာမွ်ျဖင့္ ျဖစ္လာေသာရဟန္း။( ဘုရားျဖစ္ခါစ ေရွးပိုင္းရဟန္းမ်ား )
၃။ ၾသ၀ါဒပဋိဂၢဟဏူပသမၸဒါ-ဗုဒၶ၏ ၾသ၀ါဒကို ခံယူကာမွ်ျဖင့္ ျဖစ္လာေသာ ရဟန္း။( အရွင္မဟာကႆပ )
၄။ ပဥႇာဗ်ာကရဏူပသမၸဒါ-ျပႆနာ ေျဖဆိုကာမွ်ျဖင့္ျဖစ္လာေသာရဟန္း။( အရွင္ေသာပါက )
၅။ အ႒ဂရုဓမၼ ပဋိဂၢဟဏူပသမၸဒါ-ဂရုဓမ္ရွစ္ပါး ခံယူကာမွ်ျဖင့္ ျဖစ္လာေသာ ရဟန္း။( အရွင္မ မဟာပဇာပတိေဂါတမီ )
၆။ ဒူေတႏူပသမၸဒါ-တဆင့္ခံ တမန္ျဖစ္လာေသာ ရဟန္း။( အရွင္မ အၯကာသီ )
၇။ အ႒၀ါစီကူပသမၸဒါ-ရဟန္း၊ ရဟန္းမ၊ ႏွစ္ဖက္သံဃာမွ ဉတၱိစတုတၳကံ ႏွစ္မ်ိဳးျဖင့္ ျဖစ္လာေသာ ရဟန္း။( အျခားရဟန္းမမ်ား )
( ၈ ) ဉတၱိစတုတၳကမၼဴပသမၸဒါ-ဉတၱိစတုတၳကံျဖင့္ ျဖစ္လာေသာ ရဟန္း။( အရွင္ရာဓ-မွစ၍ မ်က္ေမွာက္ေခတ္အထိ ရဟန္းမ်ား )
ထို ၈-မ်ိဳးတို႔တြင္ ၁၊ ၃ ၊ ၄၊ ၅ တို႔သည္ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ ရဟန္းျပဳေပးေသာ ရဟန္း အမ်ိဳးအစားမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

* ၇-သည္ ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္မွစ၍ ဘိကၡဴနီသာသနာမကြယ္မီ အခ်ိန္အထိ ရွိေသာ ဘိကၡဴနီ ( ရဟန္းမ) အမ်ိဳးအစား ျဖစ္သည္။

* ၂-သည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူေသာအခ်ိန္မွစ၍ ထိုႏွစ္ တေပါင္းလ ( အရွင္ရာဓ ရဟန္းမျပဳမီ အခ်ိန္ ) အထိ ခြင့္ျပဳအပ္ေသာ ရဟန္းအမ်ိဳးအစား ျဖစ္သည္။

* ၈-သည္ အရွင္ရာဓ ရဟန္းျပဳခ်ိန္မွစ၍ ယေန႔အထိ တည္ရွိေနေသာ ရဟန္းအမ်ိဳးအစား ျဖစ္သည္။

ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္ သာသနာေတာ္၌ ဉတၱိစတုတၳကံျဖင့္သာ ရဟန္းျပဳခြင့္ ရွိေတာ့၏။ ထို႔ေၾကာင့္ လက္ရွိရဟန္းေတာ္မွန္သမွ် အမွတ္ ၈-အမ်ိဳးအစား ဉတၱိစတုတၳကမၼဴပသမၸဒါ ရဟန္းမ်ားခ်ည္း ျဖစ္ၾကသည္။


ရဟန္းျဖစ္ထိုက္ေသာ အဂၤါ

ရဟန္းတပါး ျဖစ္ေျမာက္ရန္ ဉတၱိစတုတၳကံကို နည္းလမ္းတက် ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္၏။ ယင္းသို႔ ဉတၱိစတုတၳကံ ေအာင္ျမင္ရန္- ၁။ ၀တၳဳ-ရဟန္းေလာင္း။
၂။ ဉတၱိ-ဉတ္။ ( ကမၼ၀ါစာ နိဒါန္း )
၃။ သီမာ-သိမ္။
၄။ အႏုႆာ၀န-ကမၼ၀ါစာ။
၅။ ပရိသာ-ပရိသတ္။ ( ကံေဆာင္သံဃာ ) ( ၀တ္-ဉတ္-သိမ္-ကံ၊ ပရိသာ၊ ငါးျဖာ သမၸတၱိ ။)
ဟူေသာ အဂၤါငါးပါး ညီညြတ္ျပည့္စံုဖို႔ လိုအပ္၏။

ယင္းငါးပါး ညီညြတ္ျပည့္စံုမွ ဉတၱိစတုတၳကံ ေအာင္ျမင္၍ ရဟန္းျဖစ္ႏိုင္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ( သိကၡာတင္ ပဥၥဂၤ ) ဟု ဆိုၾကသည္။ သိကၡာတင္-( ရဟန္းခံ) ရာ၌ အဂၤါငါးပါး ရွိ၏ဟု ဆိုလိုသည္။

ထိုတြင္ ၀တၳဳအရ ရဟန္းေလာင္းသည္ ေယာက်္ားစစ္ ျဖစ္ရျခင္း၊
အသက္ ၂၀-ျပည့္ရျခင္း၊
တိတၳိ ( ဒိ႒ိအယူရွိသူ ) မဟုတ္ရျခင္း၊
ပဥၥာနႏၲရိယ ကံႀကီးမ်ား က်ဴးလြန္ထားသူ မဟုတ္ျခင္း-စေသာ အဂၤါတို႔ႏွင့္ ညီညြတ္သူ ျဖစ္ရ၏။

ဉတၱိအႏုႆာ၀နတို႔အရ ဉတ္ကမၼ၀ါစာကို ဌာန္၊ ကရိုဏ္း၊ ပယတ္၊ သိထိလ၊ ဓနိတ ပီသစြာ မွန္မွန္ကန္ကန္ ရြတ္ဖတ္ႏိုင္ရ၏။
သီမာ-အရ သိမ္သည္ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ သမုတ္ခဲ့ေသာ သိမ္ေကာင္းျဖစ္ရ၏။
ပရိသာ-အရ ကံေဆာင္သံဃာသည္ အနည္းဆံုး ရဟန္းစစ္စစ္ ငါးပါးရွွိရ၏။
( မဇၩိမေဒသျဖစ္လွ်င္ ၁၀-ပါးရွိရ၏။ ယင္းသံဃာေတာ္မ်ားက စုေပါင္းညီညာ ေဆာင္ရြက္ၾကရ၏။ )


ရဟန္းခံပံု အစီအစဥ္

၁။ ရဟန္းေလာင္း သာမေဏကို ဥပဇၩာယ္ဆရာေတာ္ထံ ဥပဇၩာယ္ယူေစရ၏၊ ဥပဇၩာယ္ဆရာဟူသည္ သာသနာေတာ္၌ မိဘပင္ျဖစ္၏၊ အစစအရာရာ တာ၀န္ယူရေသာ တာ၀န္ခံပုဂၢိဳလ္တည္း။ ဥပဇၩာယ္ရွိသူကိုသာ ရဟန္းခံေပးႏိုင္၏။

၂။ သပိတ္ သကၤန္း ေျပာၾကားရ၏၊ ကိုယ္ပိုင္ သပိတ္ သကၤန္း ရွိသူကိုသာ ရဟန္းခံေပးႏိုင္၍ ကိုယ္ပိုင္ သပိတ္ သကၤန္းရွိေၾကာင္း ေျပာၾကားရျခင္း ျဖစ္သည္။

၃။ ရဟန္းေလာင္းအား သံဃာ့အလယ္၌ ေမးစိစစ္ေသာအခါ ေျဖဆိုႏိုင္ရန္ သမၼဳတိရ သံဃာေတာ္တပါးက သံဃာ့ပရိသတ္မွ ႏွစ္ေတာင့္ထြာ (ဟတၱပါသ္) လြတ္ရာ တေနရာသို႔ ထုတ္ေဆာင္၍ သင္ျပေပးရ၏။

၄။ ထိုသို႔ သြန္သင္ျပေပးျပီးေနာက္ သံဃာ့အလယ္သို႔ ျပန္သြင္း ( ျပန္ေခၚ) ရ၏၊ ( အျပင္ထုတ္ျခင္း၊ အတြင္းသြင္းျခင္းတို႔ကို ၀ိနည္းကံအရ ဉတ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရ၏ )။

၅။ ရဟန္းေလာင္းက မိမိအား ရဟန္းျပဳေပးပါရန္ သံဃံ ဘေႏၲ-စသည္ (ပါဠိ-ျမန္မာ) ကို ဆို၍ သံဃာေတာ္အား ေလွ်ာက္ထားရ၏၊ မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ ရဟန္းျပဳလိုသူကိုသာ ရဟန္းခံေပးႏိုင္၍ ထိုသို႔ေလွ်ာက္ထားရျခင္း ျဖစ္သည္။

၆။ သမၼဳတိရ သံဃာေတာ္ကပင္ ရဟန္းေလာင္းအား ေမးစိစစ္ရ၏၊ ရဟန္းျဖစ္ထိုက္ေသာ အဂၤါႏွင့္ ညီညြတ္သူကိုသာ ရဟန္းခံေပးႏိုင္၍ ရဟန္းျဖစ္ထိုက္ေသာ အဂၤါႏွင့္ ညီမညီ သိရွိႏိုင္ရန္ ေမးစိစစ္ရျခင္း ျဖစ္သည္။

၇။ သံဃာေတာ္မ်ားက ဉတၱိစတုတၳ ကမၼ၀ါစာကို ရြတ္ဖတ္ၾကရ၏၊ ဤဉတၱိစတုတၳ ကမၼ၀ါစာသည္ ရဟန္းအျဖစ္၌ အခ်ဳပ္အျခာ ပဓာနျဖစ္၏၊ ရြတ္ဖတ္ရာ၌ မ်ားေသာအားျဖင့္ တႀကိမ္ သံုးပါးႏႈန္းျဖင့္၊ အျမဲေနမည့္ရဟန္း ျဖစ္လွ်င္ အနည္းဆံုး သံုးႀကိမ္ေလာက္ ရြတ္ဖတ္ေလ့ရွိၾကသည္။ ပထမအႀကိမ္ကပင္ နည္းလမ္းတက် ရြတ္ဖတ္ႏိုင္လွ်င္ ထိုပထမအႀကိမ္ ကမၼ၀ါစာအဆံုးမွာပင္ ရဟန္းျဖစ္ေတာ့၏။ တႀကိမ္တည္းျဖင့္ စိတ္မခ်ရ၍၄င္း၊ ပိုမိုခိုင္ျမဲေစလို၍၄င္း အႀကိမ္ႀကိမ္ ဖတ္ျခင္းျဖစ္သည္။

ရဟန္းျဖစ္သည္ႏွင့္တျပိဳင္နက္ ရဟန္းသစ္ သႏၲာန္၌ လူတို႔၏ သီလသိကၡာထက္ သာလြန္ျမင့္ျမတ္ေသာ အဓိသီလသိကၡာ တည္သြားသည္။ ေရွာင္ၾကဥ္လိုက္နာဖြယ္ သိကၡာအက်ဥ္း(၂၂၇)သြယ္၊ အက်ယ္ကုေဋကိုးေထာင္ေက်ာ္ ရဟန္းက်င့္၀တ္ သိကၡာပုဒ္မ်ားလည္း ေရာက္လာေတာ့၏။ ထိုသိကၡာပုဒ္မ်ားတည္းဟူေသာ ဥပေဒေဘာင္အတြင္းက ေနထိုင္ျခင္းျဖင့္ ရဟန္းဘ၀ကို ရွင္သန္ေစရ၏။

ထိုဥပေဒမ်ားတြင္
၁။ ေမထုန္မွီ၀ဲမႈ
၂။ ပါရာဇိက က်ေလာက္ေသာ သူတပါးပစၥည္း ခိုးမႈ
၃။ လူသတ္မႈ
၄။ မိမိမွာ တကယ္မရွိဘဲ စ်ာန္မဂ္ဖိုလ္တရား ရွိေၾကာင္း ေျပာဆိုမႈ-တို႔မွ ေရွာင္ၾကဥ္ရန္
ပညတ္ထားေသာ ဥပေဒေလးမ်ိဳးတို႔ကို မက်ဴးလြန္ မေဖာက္ဖ်က္သမွ် ရဟန္းစစ္ ရဟန္းမွန္ပင္ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ရဟန္းဘ၀၌ ေနသမွ် ထိုဥပေဒ ေလးမ်ိဳးတို႔ကို မျဖစ္မေန ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ရန္ ဥပဇၩာယ္ဆရာေတာ္က မိမိတပည့္ ရဟန္းသစ္အား သိမ္ထဲမွာပင္ သြန္သင္ ဆံုးမေတာ္မူ၏။


ရိုေသေလးစားရွိခိုးထိုက္သူ

ရွိခိုးထိုက္ေသာ အသြင္အျပင္အားျဖင္႔ (၂)မ်ိဳးရွိသည္။
ရွိခိုးထိုက္ေသာဂုဏ္အရည္အခ်င္းအားျဖင္႔အခ်က္ေပါင္း(၂၀)ရွိသည္။

အသြင္အျပင္အားျဖင္႔ (၂)မ်ိဳး

(၁) ဖန္ရည္ဆိုးေသာ သဃၤန္းကို ၀တ္ရံုျခင္း ၊(လွပတင္႔တယ္ေသာ အေရာင္အဆင္းရွိတဲ႔ အ၀တ္အစား ကို ေရွာင္ၾကဥ္လိုက္ျခင္း၊ကာမဂုဏ္ကို အသြင္ျဖင္႔ သတ္ျခင္း ၊
(၂) ဦးေခါင္းကို ရိတ္တံုးထားျခင္း ။ (ဦးေခါင္းတန္ဆာဆင္ျခင္း ကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊ႏႈတ္ခမ္းေမႊး၊ မုတ္ဆိတ္ေမႊးအလွအပထားျခင္း မ်ားကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း ၊ အိႏၵိယမွာေတာ႔ ဒါေတာ္ေတာ္ကို စြန္ပတာတဲပ အစဥ္အလာလုပ္ရပ္လို႔ဆိုပါတယ္။ သူတို႔က ဆံပင္၊ ႏႈတ္ခမ္းေမႊး၊ မုတ္ဆိတ္ေမႊးကို အရမ္းအလွဆင္တဲ႔ တိုင္းျပည္ျဖစ္ေနလို႔တဲ႔)[2]


ရွိခိုးထိုက္ေသာဂုဏ္အရည္အခ်င္းအားျဖင္႔အခ်က္ေပါင္း(၂၀) (၁) ေသကၡ ပုဂၢ ိဳလ္ အသြင္ရွိျခင္း
(၂)ရဟႏၱ ာအသြင္ ရွိျခင္း
(၃) အရီယာႏွင႔္တူေသာ အက်င္႔ရွိေနျခင္း
(၄)တူေသာေနထိုင္ျခင္းရွိၾကျခင္း
(၅)တူေသာဣေျႏၵ ရွိၾကျခင္း
(၆)တူေသာဆင္းရဲျခင္းရွိျခင္း
(၇)တူေသာသည္းခံျခင္းရွိျခင္း
(၈ )တစ္ကိုယ္ထီးတည္းက်င္႔ၾကံအားထုတ္ႏိုင္ျခင္း
(၉) တစ္ကိုယ္ထီးတည္းေမြ႔ေလွ်ာ္ျခင္း
(၁၀) တစ္ကိုယ္ထီးတည္းကိ်န္းေအာင္ျခင္း
(၁၁)မေကာင္းမႈမွရွက္ျခင္း
(၁၂)မေကာင္းမႈမွ လန္႔ျခင္း
(၁၃)သ ဓမၼ အက်င္႔ကို အားထုတ္ျခင္း
(၁၄)ကုလိုလ္ကို မေမ႔ေလ်ာ႔ျခင္း
(၁၅)သုတ္လႊတ္ျခင္းကဲ႔သို႔ေသာ ကာမဂုဏ္ကို ဖယ္ၾကဥ္ျခင္း
(၁၆)ပါဠိသင္ယူျခင္း
(၁၇) အ႒ကထာ ေခၚအက်ယ္အနက္ သင္ယူျခင္း
(၁၈ ) သီလ၊သမာ ိပညာဂုဏ္တို႔တြင္ေမြ႔ေလ်ာ္ျခင္း
(၁၉)ကင္းေသာတပ္မက္မႈရွိျခင္း
(၂၀) ဘုရားရွင္သတ္မွတ္ေသာ သိကၡ ာပုဒ္မ်ားကို ျဖည္႔က်င္႔ျခင္း
[3]

သိကၡာတင္ျခင္း

သိကၡာတင္ျခင္းဆိုသည္မွာ ရဟန္းေတာ္မ်ားက သိမ္အတြင္း ရဟန္းေလာင္းကို ဥတၱိစတုတၳကမၼ၀ါစာဖတ္၍ ရဟန္းခံေပးျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ သိကၡာတင္ရာ ေအာက္ပါ အခ်က္ (၅) ခ်က္ႏွင့္ ျပည့္စံုရမည္၊ မျပည့္စံုပါက ရဟန္းမျဖစ္ႏိုင္ေခ်။
၁.ရဟန္းေလာင္းသည္ လူသား ေယာက္်ားစင္စစ္ ျဖစ္ျခင္း၊ (နဂါး၊ ဂဠံဳတို႔က လူေယာင္ေဆာင္ထားသူ မျဖစ္ေစရ)၊ (နပံုး ပ႑ဳက္ႏွင့္ မိန္းမ မျဖစ္ေစရ။)
၂.သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေသာ သိမ္အတြင္း ရွိျခင္း၊
၃.သီလစင္ၾကယ္ေသာ ရဟန္းေကာင္း အနည္းဆံုး (၅) ပါး ရွိျခင္း၊
၄.ႆတ္ဖတ္ၾကားရာ ႒ာန္က႐ိုဏ္း တိက် မွန္ကန္ျခင္း၊
၅.ကမၼ၀ါစာ (၃) ႀကိမ္ကို မွန္ကန္စြာ ဖတ္႐ြတ္ေပးျခင္း။


သိကၡာခ်ျခင္း

သိကၡာခ်ျခင္းဆိုသည္မွာ မိမိသည္ ရဟန္းသီလကို က်င့္သံုးႏိုင္ျခင္းမရွိေတာ့ပါ ေၾကာင္း ဖြင့္ဟေျပာၾကားျခင္းပင္ ျဖစ္သည္၊ သိကၡာခ်ၿပီးေနာက္ပါရာဇိကအမႈမ်ားကို က်ဴးလြန္ပါက ရဟန္းမဟုတ္ေတာ့ၿပီျဖစ္၍ ပါရာဇိကအာပတ္မသင့္ေတာ့ပါ၊ ပါရာဇိကက် ၿပီးေသာ ရဟန္းမွာလည္း သီလသိကၡာမရွိေတာ့ၿပီျဖစ္၍ သိကၡာခ်ရန္ မလိုေတာ့ပါ၊ သိကၡာ ခ်ရာ ေအာက္ပါအခ်က္ (၆)ခ်က္ႏွင့္ ျပည့္စံုရမည္။

၁။ အမွန္တကယ္ ရဟန္းအျဖစ္ျဖင့္ မေနလိုျခင္း(သိကၡာခ်လိုစိတ္ရွိျခင္း )
၂။ သတ္မွတ္ထားသည့္ သိကၡာခ် စကားလံုး မွန္ကန္ျခင္း၊
၃။ ပစၥဳပၸန္ကာလျဖင့္ ေျပာဆိုျခင္း၊
၄။ ႏႈတ္ျဖင့္ ပီသစြာဆိုျခင္း၊ (လက္ဟန္ျပျခင္း၊ စာေရးျခင္းျဖင့္ သိကၡာခ် လွ်င္ သိကၡာမက်ေခ်၊)
၅။ ထိုေျပာဆိုေသာစကားကို နားေထာင္သူ (သိကၡာခ်ေပးသူ) မွာ လူသား စင္စစ္ျဖစ္ျခင္း၊
၆။ နားေထာင္သူက ခ်က္ျခင္း နားလည္ျခင္း။

သိကၡာခ် စကားလံုး ၂၆-လံုး


1. ဘုရားကို စြန္႔ပါ၏။ (ဗုဒၶံ ပစၥကၡာမိ)
2. တရားေတာ္ကို စြန္႔ပါ၏။ (ဓမၼံ ပစၥကၡာမိ)
3. သံဃာေတာ္ကို စြန္႔ပါ၏။ (သံဃံ ပစၥကၡာမိ)
4. ရဟန္းသိကၡာကို စြန္႔ပါ၏။ (သိကၡံ ပစၥကၡာမိ)
5. ၀ိနည္းေတာ္ကို စြန္႔ပါ၏။ (၀ိနယံ ပစၥကၡာမိ)
6. ပါတိေမာက္ (၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ မာတိကာ) ကို စြန္႔ပါ၏။ (ပါတိေမာကၡံ ပစၥကၡာမိ)
7. ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို စြန္႔ပါ၏။ (ဥေဒၵသံ ပစၥကၡာမိ)
8. ဥပဇၩာယ္ဆရာကို စြန္႔ပါ၏။ (ဥပဇၩာယံ ပစၥကၡာမိ)
9. ဆရာကို စြန္႔ပါ၏။ (အာစရိယံ ပစၥကၡာမိ)
10. အတူေနတပည့္ကို စြန္႔ပါ၏။ (သဒၶိ၀ိဟာရိကံ ပစၥကၡာမိ)
11. အနီးေန တပည့္ကို စြန္႔ပါ၏။ (အေႏၲ၀ါသိကံ ပစၥကၡာမိ)
12. ဥပဇၩာယ္တူ ရဟန္းကို စြန္႔ပါ၏။ (သမာႏုပဇၩာယကံ ပစၥကၡာမိ)
13. ဆရာတူတပည့္ကို စြန္႔ပါ၏။ (သမာနာစရိယံ ပစၥကၡာမိ)
14. အတူေန သီတင္းသံုးေဖာ္ကို စြန္႔ပါ၏။ (သျဗဟၼစာရႎ ပစၥကၡာမိ)
15. အကြၽႏ္ုပ္ကို လူ၀တ္ေၾကာင္ဟူ၍ မွတ္ပါေလာ့။ (ဂိဟီတိ မံ ဓာေရဟိ)
16. အကြၽႏ္ုပ္ကို ဥပါသကာဟူ၍ မွတ္ပါေလာ့။ (ဥပါသေကာတိ မံ ဓာေရဟိ)
17. အကြၽႏ္ုပ္ကို အရာမ္ေစာင့္၊ ေက်ာင္းေစာင့္ဟူ၍ မွတ္ပါေလာ့။ (အာရာမိေကာတိ မံ ဓာေရဟိ)
18. အကြၽႏ္ုပ္ကို ရွင္သာမေဏဟူ၍ မွတ္ေတာ္မူပါေလာ့။ (သာမေဏေရာတိ မံ ဓာေရဟိ)
19. အကြၽႏ္ုပ္ကို တိတၳိ (မိစၦာဒိ႒ိဆရာႀကီး ) ဟူ၍ မွတ္ပါေလာ့။ (တိတၳိေယာတိ မံ ဓာေရဟိ)
20. အကြၽႏ္ုပ္ကို တိတၳိတပည့္ဟူ၍ မွတ္ပါေလာ့။ (တိတၳိယသာ၀ေကာတိ မံ ဓာေရဟိ)
21. အကြၽႏ္ုပ္ကို ရဟန္းမဟုတ္ေတာ့ဟူ၍ မွတ္ပါေလာ့။ (အသမေဏတိ မံ ဓာေရဟိ)
22. အကြၽႏ္ုပ္ကို သာကီ၀င္မင္းသား ဘုရားသားေတာ္မဟုတ္ဟူ၍ မွတ္ပါေလာ့၊ (အသက်ပုတၱိေယာတိ မံ ဓာေရဟိ)
23. ဘုရားသည္ ငါ့အတြက္ အက်ိဳးမရွိ၊ ေတာ္ၿပီ၊ တန္ၿပီ၊ (အလံ ေမ ဗုေဒၶန)
24. ဘုရားသည္ ငါ့အတြက္ ဘာလုပ္ဖို႔လဲ၊ (ကႎ ႏု ေမ ဗုေဒၶန)
25. ငါသည္ ဘုရားကို အလိုမရွိၿပီ၊ ဘုရားသည္ ငါ့အတြက္မလိုေတာ့ၿပီ၊ (နအေတၳာ ေမ ဗုေဒၶန)
26. ငါသည္ ဘုရားလက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ၿပီ၊ (သုမုေတၱာ ဟံ ဗုေဒၶန)

အထက္ေဖာ္ျပပါ သတ္မွတ္ထားေသာ သိကၡာခ် စကားလံုး ၂၆-လံုး တို႔အနက္ တစ္လံုးလံုးကို ပါဠိဘာသာျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ မိမိနားလည္ရာအျခားဘာသာ စကားျဖင့္ျဖစ္ေစ ႐ြတ္ဆိုခြင့္ရွိသည္။ ဘုရားကို စြန္႔ခဲ့ၿပီဟု အတိတ္ကာလျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ဘုရားကို စြန္႔ေတာ့မည္ဟု အနာဂတ္ကာလျဖင့္ လည္းေကာင္း ေျပာဆိုလွ်င္ သိကၡာမက်ေခ်၊ စြန္႔ပါ၏ဟု ပစၥဳပၸန္ကာလျဖင့္ ေျပာဆိုမွသာ သိကၡာက်သည္။ သိကၡာခ်ရာ ေယာက္်ား မိန္းမ မည္သူ႔ထံ မဆိုသိကၡာခ်ႏိုင္၏။ နားေထာင္သူ အေနျဖင့္ ဤရဟန္းသည္ သိကၡာ ခ်သည္ဟု ခ်က္ခ်င္းနားလည္ရမည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ၀ိနည္း နားလည္သူအထံ တြင္သာသိကၡာခ်သင့္၏။ ၀ိနည္းနားမလည္သူ ထံ သိကၡာခ်လိုပါက သိကၡာခ်ျခင္း၏ အဓိပၸာယ္ကို ႀကိဳတင္ရွင္းလင္း ေျပာၿပၿပီး ေနာက္မွသာ သိကၡာခ်သင့္သည္။ ဤေခတ္ၸ ဒုလဘရဟန္းခံသူတို႔သည္ သိကၡာက်ေအာင္ သိကၡာခ်ဖို႔ အေရးႀကီး၏။ သိကၡာမက်ဘဲ လူ၀တ္လဲ၍ မိမိအိမ္ျပန္လာပါက သကၤန္း၀တ္စဥ္က ပါရာဇိကမက်ဘဲ ပုဆိုး၀တ္ၿပီးမွ ပါရာဇိကက်မည္ကို သတိျပဳသင့္ၾကသည္။

အနာမာသ၀တၱဳမ်ား (ရဟန္းမ်ားမထိမကိုင္ေကာင္းေသာအရာ၀တၱဳမ်ား)


၁. မာတုဂါမ = ယေန႔ေမြးစ သူငယ္မကိုပင္ မကိုင္ရ၊ သာယာစိတ္ ရွိလွ်င္ သံဃာဒိသိသ္အာပတ္ သင့္၏။ သာယာစိတ္မရွိေသာ္လည္း တမင္သက္သက္ကိုင္လွ်င္ ဒုကၠဋ္အာပတ္ သင့္၏။ မေတာ္တဆ ထိမိတိုးမိလွ်င္ အာပတ္မသင့္။ မိခင္၊ ႏွမ စေသာ ေဆြမ်ိဳးေတာ္ စပ္သူကို မိသားစုခ်စ္ခင္စိတ္ျဖင့္ ကိုင္လွ်င္ ဒုကၠဋ္အာပတ္ သင့္သည္။ ေရႏွစ္ေသာ မိခင္၊ ေရတြင္းထဲက်ေသာ မိခင္ကိုပင္ လက္ျဖင့္မဆြဲမကိုင္ရ၊ ၀ါးလံုး၊ ႀကိဳး စသည္ကို လွမ္းေပး၍ ဆြဲတင္ကယ္ဆယ္ရမည္။ လက္ကိုလွမ္းဆြဲပါဟုမေျပာရ၊ ေၾကာက္ အား လန္႔အားျဖင့္ လာေရာက္ဆြဲကိုင္ဖက္ထားပါမူကမ္းစပ္ေရာက္ ေအာင္ ကူးခပ္လာရမည္။ အာပတ္မသင့္ေခ်။ မိမိ၏ ကာယပေယာဂ၊ ၀စီပေယာဂ မပါေစရ။

၂. မာတုဂါမ၏ အသံုးအေဆာင္၊

၃. မာတုဂါမ၏ ႐ုပ္ပံု၊ ဓာတ္ပံု၊ ႐ုပ္ထု၊

၄. စပါးအမ်ိဳးမ်ိဳး၊

၅. ပဲအမ်ိဳးမ်ိဳး၊

၆. ထန္းသီး၊ အုန္းသီး၊ ငွက္ေပ်ာသီး စေသာ အသီးအမ်ိဳးမ်ိဳး၊

၇. ပုလဲ၊ ပတၱျမား၊ ေ႐ႊ၊ ေငြ စေသာ ရတနာအမ်ိဳးမ်ိဳး၊

၈. ေငြစကၠဴ၊ ေငြအဂၤါး အသျပာ အမ်ိဳးမ်ိဳး၊

၉. လက္နက္ အမ်ိဳးမ်ိဳး၊

၁၀. တူရိယာ အမ်ိဳးမ်ိဳး။

အထက္ပါ ပစၥည္း၀တၱဳတို႔ကို ကိုင္တြယ္သံုးသပ္ပါက ဒုကၠဋ္အာပတ္ သင့္သည္။
[ျပင္ဆင္ရန္​] ဆြမ္းမခံအပ္ေသာ (၆)ဌာန

ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားသည္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ (၆)ဌာနသို႔ အကြၽမ္းတ၀င္ ျပဳ၍ အၿမဲဆြမ္းမခံအပ္ -

၁. ျပည့္တန္ဆာမအိမ္၊

၂. မုဆိုးမအိမ္၊

၃. အပ်ိဳႀကီးအိမ္၊

၄. ပ႑ဳက္ (မိန္းမရွာ) အိမ္၊

၅. ဘိကၡဳနီမေက်ာင္း

၆. ေသတင္းကုပ္ (အရက္ဆိုင္)

အၿမဲတမ္း ဆြမ္းမခံအပ္ေသာ္လည္း တစ္ခါတစ္ရံ ဆြမ္းရပ္ခြင့္ရွိ၏။ ၎တို႔က လမ္းဆံုးလမ္းမသို႔ ထြက္၍ ဆြမ္းေလာင္းလွ်င္လည္းေကာင္း၊ ေက်ာင္းသို႔ လာေရာက္ ဆြမ္းပို႔လွ်င္ လည္းေကာင္း ခံယူသံုးေဆာင္ ေကာင္း၏။


အကပ္ခံအဂၤါ (၅) ပါး


1. ဆက္ကပ္လိုသည့္ ပစၥည္းကို အကပ္ခံမည့္ ရဟန္းထံသို႔ ေရွ႕႐ႈေဆာင္ယူျခင္း (အနည္းငယ္မွ်ပင္ျဖစ္ေစ ေရွ႕႐ႈၫြတ္ေစျခင္း )။
2. ေပးလႉေသာလက္ႏွင့္ ခံယူေသာလက္ မွတစ္ပါး အျခားေသာ ကိုယ္အဂၤါျဖင့္ တစ္ဦးႏွင့္တဦး ႏွစ္ေတာင့္ထြာ ဟတၳပါသ္ အတြင္းသို႔ေရာက္ျခင္း။
3. ကပ္အပ္ေသာပစၥည္းႏွင့္ ထည့္ရာ တင္ရာျဖစ္ေသာ သပိတ္၊ ပန္းကန္၊ ခြက္၊ စားပြဲခံု စေသာ ၀တၳဳသည္ အားအလယ္အလတ္ ရွိေသာ ေယာက္်ား ေျမႇာက္ခ်ီႏိုင္ေသာ ၀တၳဳျဖစ္ျခင္း။
4. ဆက္ကပ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္၏ ကိုယ္အဂၤါျဖင့္ ေပးလႉ ဆက္ကပ္ျခင္း။ ကိုယ္အဂၤါႏွင့္ဆက္စပ္ေသာ သပိတ္၊ ပန္းကန္၊ ခြက္ စသည္ျဖင့္ ေပးလႉဆက္ကပ္ျခင္း။ ခံယူေသာ ရဟန္း၏ လက္၊ သပိတ္၊ ခြက္စသည္တို႔ၸ က်ေရာက္ေအာင္ ပစ္လႊင့္၍ ဆက္ကပ္ျခင္းအားျဖင့္ သံုးမ်ိဳးေသာ ဆက္ကပ္ျခင္းတို႔တြင္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ဆက္ကပ္ျခင္း။
5. အကပ္ခံေသာရဟန္း၏ ကိုယ္အဂၤါ(လက္)ျဖင့္ ခံယူျခင္း၊ ကိုယ္အဂၤါႏွင့္ဆက္စပ္ေသာ သပိတ္၊ ပန္းကန္၊ ခြက္ စသည္ျဖင့္ ခံယူျခင္း အားျဖင့္ ႏွစ္မ်ိဳးေသာ ခံယူျခင္းတို႔တြင္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ခံယူျခင္း၊

ဤအဂၤါ ငါးပါးႏွင့္ညီေအာင္ ဆက္ကပ္ခံယူလွ်င္ အကပ္ေျမာက္သည္။


အကပ္မေျမာက္


မေျပာင္းမေ႐ႊ႕ႏိုင္ေသာ ပ်ဥ္ခ်ပ္ ေက်ာက္ဖ်ာစသည္ျဖစ္ေစ၊ သစ္ငုတ္ သစ္ပင္စသည္ႏွင့္ တြဲခ်ည္ထားေသာေညာင္ေစာင္း၊ အင္းပ်ဥ္စသည္ၸျဖစ္ေစ ဆက္ကပ္ရန္ပစၥည္းကို တင္၍ ကပ္လွ်င္ အကပ္မေျမာက္။ သစ္ပင္ျဖစ္ (ေပါက္) ေန၍ မခူး ရေသးေသာ ပဒုမၼာၾကာ႐ြက္၊ ေပါက္႐ြက္၊ အင္ဖက္ စသည္ၸ ထည့္၍ ကပ္လွ်င္လည္း အကပ္မေျမာက္။ ဆက္ကပ္မည့္ ပစၥည္းကို ေဆာင္ယူ၍ မရႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ေသးငယ္ေသာ မန္က်ည္း႐ြက္၊ သွ်ား႐ြက္ စသည္ ထည့္၍ ကပ္လွ်င္ အကပ္မေျမာက္။ အားအလယ္ အလတ္ရွိေသာ ]]ထာမမဇၩိမ}} ေယာက်္ား မေျမႇာက္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ၾကီးေသာစားပြဲခံုၾကီး ေပၚ ခဲဖြယ္ ေဘာဇဥ္တို႔ကို တင္၍ ကပ္လွ်င္ အကပ္မေျမာက္။ ထမင္း ဟင္း ပါေသာ ထမင္းအိုးၾကီး၊ ဟင္းအိုးၾကီးစသည္ကို လူအမ်ား ၀ိုင္းမ၍ ကပ္လွ်င္ အကပ္မေျမာက္။
[ျပင္ဆင္ရန္​] အကပ္ပ်က္ျခင္းအဂၤါ (၆) ပါး

အကပ္ခံၿပီးေသာ ပစၥည္းမ်ားသည္ေအာက္ပါ အေၾကာင္း တစ္ပါးပါးေၾကာင့္ အကပ္ပ်က္၏။ သံုးေဆာင္လိုလွ်င္ ထပ္မံ အကပ္ခံရ၏။

၁။ သိကၡာခ် (လူထြက္) ျခင္း၊

၂။ သူခိုးဓားျပတို႔ အႏိုင္အထက္ လုယူျခင္း၊

၃။ ေသ (ပ်ံလြန္) ျခင္း၊

၄။ ရဟန္းေယာက်္ားအျဖစ္မွ ရဟန္းမိန္မအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ သြားျခင္း၊

၅။ (အစြန္႔ခံ ပုဂၢိဳလ္ ထင္ရွားမရွိဘဲ မိမိဘာသာ မစားေတာ့ၿပီ၊ ေတာ္ၿပီတန္ၿပီဟု ဆံုးျဖတ္ကာ) ကိုယ္အဂၤါ၊ စိတ္ ႏွစ္ပါးလံုးျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ စိတ္သက္သက္ျဖင့္ျဖစ္ေစ စြန္႔လႊတ္ျခင္း။

၆။ လူ သာမေဏ စသည္တို႔အား စိတ္အာလယျပတ္ ေပးစြန္႔ျခင္း စသျဖင့္ အကပ္ပ်က္ျခင္းအဂၤါ ေျခာက္ပါးရွိ၏။
[ျပင္ဆင္ရန္​] မကပ္ဘဲအပ္ေသာ၀တၳဳမ်ား

ႏြားလွည္း၊ ျမင္းရထား၊ ကား စသည္တို႔ သြားေသာအခါ ထေသာဖုန္ ျမဴမႈန္႔မပါ၊ စင္ၾကယ္ေသာ ေရကို အကပ္မခံဘဲ ေသာက္ေကာင္း၏။

ေဖ်ာ္ရည္၊ သားငါးအရည္၊ ထမင္းရည္ စသည္တို႔ႏွင့္ မေရာမေႏွာ စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္းေသာ ေရကို မကပ္ဘဲ ေသာက္ေကာင္း ၏။ ႐ြံ႕၊ ၫြန္ စသည္တို႔ႏွင့္ ေရာေနေသာ ေရျဖစ္လွ်င္ ဓမက႐ိုဏ္ (ေရစစ္) ျဖင့္ စစ္ၿပီးမွ ေသာက္ရ၏။

သြားေခ်းသည္ သြားႏွင့္ကပ္ၿငိေနစဥ္ စားလိုက အကပ္မခံဘဲ စားေကာင္း၏။ မေတာ္တဆ ၀မ္းတြင္းသို႔ ေရာက္သြားေသာ္လည္း အျပစ္မရွိ၊ သြားတိုက္တံ၊ ဒန္ပူစသည္တို႔ျဖင့္ ျခစ္မိ၍ သြားမွလြတ္လွ်င္ အကပ္ခံၿပီးမွ စားေကာင္း၏။

ႏွပ္ (ႏွာရည္) သည္ ႏွာေခါင္းအတြင္း ကပ္ၿငိေနစဥ္ ႏွာေခါင္းမွ တြဲလ်ားက်၍ ေအာက္သို႔ ျပတ္မက်ေသးမီ စားလိုက အကပ္မခံဘဲ စားေကာင္း၏။ ႏွာေခါင္းမွေအာက္သို႔ျပတ္က်သြားလွ်င္ အကပ္ခံၿပီးမွ စားေကာင္း၏။ မ်က္ေခ်း၊ နားေခ်း (နဖာေခ်၊ ကိုယ္ေပၚေခြၽးထြက္၍ ေပါက္ေသာ ဆား၊ မ်က္ရည္၊ တံေတြး၊ သလိပ္၊ က်င္ငယ္။ က်င္ၾကီးတို႔လည္း အလားတူပင္ ျဖစ္ၾကသည္။ ကိုယ္အဂၤါ ကပ္ၿငိေနစဥ္ ကိုယ္အဂၤါမွ တြဲလ်ားက်ေသာ္လည္း ၪပတ္ျပတ္မက်ေသးမီျဖစ္လွ်င္ အကပ္မခံဘဲ သံုးစြဲေကာင္း၏။

ေဆးကုေကာင္းေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား

ရဟန္းႏွင့္ သာမေဏမ်ား၊ မိမိမယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္ႏွင့္ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္တို႔အား ျပဳစုလုပ္ေကြၽးသူ၊ မိမိအား ေ၀ယ်ာ၀စၥျပဳလုပ္ေပးသူႏွင့္ ရွင္ေလာင္းတို႔အား ေဆးကုေပးအပ္၏။ လူနာအား ေဆးနည္းကို ေျပာျပျခင္း၊ ထိုလူနာ၏ ပစၥည္းျဖင့္ ေဆးေဖာ္စပ္ေပးျခင္း၊ သို႔မဟုတ္မိမိပစၥည္းျဖင့္ ေဆးေဖာ္စပ္တိုက္ေကြၽးကုသျခင္းျပဳႏိုင္၏။ အကယ္၍ မိမိၸ ေဆးပစၥည္းမရွိပါက ေဆြးမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ဖိတ္ၾကားထားေသာ ဒါယကာမ်ားထံမွ အလွဴခံ၍ လည္းေကာင္း၊ မရပါက ေနမြန္းလြဲအခ်ိန္တြင္ အိမ္စဥ္လွည့္လည္ရပ္၍ ဆြမ္းခံသကဲ့သို႔ ေဆးပစၥည္း အလွဴခံ၍ လည္းေကာင္း ေဆးပစၥည္းရွာေဖြေဖာ္စပ္ ကုသရမည္။

ထို႔ျပင္ရဟန္းႏွင့္ ေဆြခုနစ္ဆက္ မ်ိဳးခုနစ္ဆက္ ေတာ္စပ္သူမ်ားအား ၎င္းတို႔၏ ေဆးပစၥည္းျဖင့္ ေဆးေဖာ္စပ္၍ ကုသခြင့္ရွိ၏၊ အကယ္၍ မိမိေဆးပစၥည္းျဖင့္ ကုသေပးရပါက ေနာင္တစ္ခ်ိန္တြင္ အစားေပးၾကရန္ ေျပာဆို၍ ကုသရမည္၊ အလိုက္သိ၍ အစားျပန္ေပးက ယူရမည္၊ ျပန္မေပးက မေတာင္းရ။

ေဆးပညာ တတ္ကြၽမ္းေသာ ရဟန္းသည္ မိမိအတူေန ဆရာရဟန္း၊ တပည့္ရဟန္း၏ မိခင္ဖခင္တို႔အား မလြဲမေရွာင္သာ၍ ေဆးကုသေပးရပါက ထိုရဟန္းပိုင္ ေဆး၀ါးျဖင့္ ကုသေပးရမည္၊ ထိုရဟန္း ေဆးမရွိပါက မိမိေဆး၀ါးမ်ားကို ထိုရဟန္းပိုင္ အျဖစ္ေပးအပ္ၿပီးမွ ထိုေဆးျဖင့္ ကုသေပးရမည္။

ထို႔ျပင္ အႏၲရာယ္ျပဳႏိုင္ေသာ ဥပေဒမဲ့ လက္နက္ကိုင္မ်ား၊ စစ္႐ွံးလာေသာ ဘုရားႏွင့္ မင္းမႈထမ္းမ်ား၊ ခရီးသည္ႏွင့္ ေဆြမရွိမ်ိဳးမရွိအထီးက်န္သူတို႔သည္ မက်န္းမာသျဖင့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသို႔ ၀င္ေရာက္ခိုလာပါက ေဆးကုသေပးႏိုင္သည္။

သဒၶါတရားႏွင့္ ျပည့္စံု၍ ပစၥည္းဥစၥာၾကြယ္၀ေသာ ဘုရားဒါယကာ ေက်ာင္းဒါယကာ အလွဴဒါယကာတို႔ကို ေဆးေပးျခင္း၊ ေဆးကုျခင္းမျပဳရ။ ထိုပစၥည္းေလးပါး ဒါယကာက တပည့္ေတာ္၏ မိခင္ ေနမေကာင္း၍ ေဆးနည္း ေျပာျပပါဘုရား ေဆးေကာင္း ၫႊန္ျပပါဘုရားဟု ေလွ်ာက္ထားလွ်င္၊ ေဆးပညာတတ္ေသာ ရဟန္းသည္ တိုက္႐ိုက္ျပန္မေျပာရ၊ အနီးရွိ ရဟန္းသာမေဏတစ္ပါးအား "မည္သည့္ရဟန္း မည္သည့္ေရာဂါ ျဖစ္စဥ္က မည္သည့္ေဆးျဖင့္ ကုသေပ်ာက္ကင္းဖူးေၾကာင္း" ေျပာၾကားရမည္။ ဒါယကာျဖစ္သူက နံေဘးမွ ၾကားနာမွတ္သား၍ သူ၏မိခင္အား ထိုေဆးနည္းအတိုင္း ကုသပါလွ်င္ ထိုရဟန္းမွာ ကုလဒ အမႈ ျပဳရာ မေရာက္၊ အာပတ္မသင့္ေခ်။

သို႔မဟုတ္ ဒါယကာျဖစ္သူ ၀ိနည္းနား လည္သျဖင့္ မည္သူဖ်ားနာသည္၊ မည္သူအတြက္ဟူ၍ မရည္ၫႊန္းဘဲ "ဤေရာဂါကို မည္သည့္ေဆးျဖင့္ ကုသရသနည္း"ဟု ေဆးပညာသေဘာသက္သက္ ကိုသာ ေမးရာ ထိုေရာဂါ ေပ်ာက္ကင္းေစႏိုင္သည့္ ေဆးနည္းမ်ားကို ေျပာျပခြင့္ရွိ၏။
[ျပင္ဆင္ရန္​] အခြင့္ထူးခံ လူတန္းစား မဟုတ္

ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ားႏွင့္စပ္၍ သာသနာေတာ္၌ ၀တ္ထုပ္၀န္ပိုး မျဖစ္ေစလို၊ ရလည္း ရလြယ္၊ တန္ဖိုးလည္း နည္း၊ အျပစ္လည္း ကင္းစင္ေသာ ပစၥည္းေလးပါး ရွာေဖြ သံုးစြဲနည္းမ်ိဳးကို လိုလားေတာ္မူ၏၊ ထိုဗုဒၶ၏ အလိုဆႏၵေတာ္အတိုင္း ဥပဇၩာယ္ဆရာေတာ္က ဆြမ္းႏွင့္ပတ္သက္၍ အိမ္စဥ္လွည့္လည္ ဆြမ္းခံစားဖို႔၊ သကၤန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပံ႔သကူသကၤန္းမ်ိဳးကို ၀တ္ရံုဖို႔၊ ေက်ာင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ သစ္တပင္ ၀ါးတပင္ ေက်ာင္းမ်ိဳး၌ ေနဖို႔၊ ေဆးႏွင့္ပတ္သက္၍ ႏြားက်င္ငယ္ေရျဖင့္ စိမ္ထားေသာ ဆီးျဖဴ သွ်ိသွ်ားေဆးမ်ိဳးကို သံုးေဆာင္ဖို႔ အနိမ့္ဆံုးအဆင့္ခ်ျပီး မိမိတပည့္ ရဟန္းသစ္အား မိန္႔ၾကားေတာ္မူ၏။ ဘုန္းကံအေလ်ာက္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အေကာင္းစား ဆြမ္း၊ သကၤန္း၊ ေက်ာင္း၊ ေဆး တို႔ကိုလည္း သံုးစြဲႏိုင္ေၾကာင္း မိန္႔ၾကားေတာ္မူရ၏။ [4]--Mayor mt 09:01, 25 ဧ​ျပီ 2009 (UTC)
ကိုးကား

1. ↑ ဒီဃနိကာယ္ ၊မဟာ၀ဂ္ ၊ မဟာပဒါနသုတ္
2. ↑ မိလိႏၵ ပညာ
3. ↑ ဗုဒၶက မုနိ သုတ္ေတာ္
4. ↑ http://mawluu.blogspot.com/2009/03/blog-post_15.html

`ဤေနရာတြင္း ႀကည့္ရႈးႏိူင္သည္

ပုိ႕စ္တင္သူ ။.............။ ( MMSA ) on Sunday, 26 December 2010
ေခါင္းစဥ္အလိုက္ပို႕စ္မ်ား

0 ( မွတ္ခ်က္ေရးခ်င္ရင္ )

အနႏ ၱအတုမရွိ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား

အလွဴရွင္မ်ားအား MMSA အဖဲြ႕မွ မွတ္တမ္းတင္ဂုဏ္ျပဳလႊာေပးအပ္

အလွဴရွင္မ်ားအား MMSA အဖဲြ႕မွ မွတ္တမ္းတင္ဂုဏ္ျပဳလႊာေပးအပ္

Mahidol University

International Buddhist Collage

ျမန္မာ E Books

ထိုင္းႏိုင္ငံ ေရာက္ ေရႊ႕ေျပာင္း ျမန္မာအလုပ္သားမားမ်ားအတြက္ ပညာေရး အခြင့္အလမ္းမ်ား

MMSA ပရိတ္သတ္မ်ား

ယခင္ပုိ႔စ္အေဟာင္းမ်ား

အားေပးေနေသာ အေပါင္းသင္းမ်ား

International News

တိုင္းရင္းသားသတင္းဌာနမ်ားစုစည္းမႈ

သတင္းဌာနမ်ားစုစည္းမႈ

ဘေလာ့ဂ္မ်ားစုစည္းမႈ